måndag 17 maj 2010

Hotfulla moln på två fronter

På torsdag ska jag och Karin åka till London. Vi kommer ha fem dagar för oss själva. Ja, du läste rätt, vi kommer inte att ta med oss A. Det kommer inte gå någon nöd på henne eftersom farmor och mormor gladeligen ställer upp och tar hand om henne.

Under måndagsmorgonen har dock två orosmoln dykt upp, som kan påverka vår resa. Det första är det förbannade askmolnet. Man kan ju tycka att Islänningarna borde ha hunnit fixa till den där vulkanen som inte en människa kan stava till. Tydligen har askmolnet börjat sprida sig igen och det finns en liten risk för att vi kommer att påverkas. Elände.

Som om inte detta vore nog kommer kabinpersonalen på British Airways gå ut i strejk i morgon. Det kommer påverka ett gäng flighter om parterna inte kommer överens och självklart är vår flight från Arlanda en av dem som kommer att beröras. Elände. Får mig att minnas vad en av Svensk Handels jurister sa till mig i samband med en lång avtalsförhandling med Handels i början av 00-talet. Han sammanfattade det hela med: "Arbetsrätt - it's a bitch".

Kuriosa: Juristen lämnade Svensk Handel ett par år senare och är idag personalchef på K-rauta.

1 kommentar:

  1. Was!? Vad är detta för antifacklig propaganda! Att ge sig på islänningar är väl okej, men den stackars kabinpersonalen har ju inte gjort något ont! I morgon är det jag som tecknar ett livslångt medlemskap i Byggnads till min guddotter!

    Jag hoppas förövrigt att ni får en skön helg i London! Lite avkopplande barhäng på dagtid över en avslagen engelsk ale är det bästa som finns.

    See ya!

    /Branting Carlén

    SvaraRadera