torsdag 25 mars 2010

Har jag närt en rasist vid min barm?

I kalendern stod det att det var synkontroll på BVC kl 10 och som den ansvarstagande förälder man är stressade vi dit. Väl på BVC hände två saker. Det första var att jag skrivit in synkontrollen på fel dag - den är först i morgon kl. 10 - attans.

Det andra som inträffade fick till och med mig, som enligt vissa helt och hållet saknar skam i kroppen, att vilja sjunka genom golvet. Innan jag förstått att vi var hos BVC på fel dag satte jag ned A på en lekmatta framför ett pussel. Allt var frid och fröjd. Bredvid lekmattan satt en mamma med en sexmånaders bebis och vi började småprata så som man gör på BVC. "Hur gammal är hon? Vad heter hon? Har ni rörlig eller bunden ränta på villalånen?". Mamman skulle jag gissa kom från Somalia och hon och barnet var mörkhyade. A tittade på mamman och bebisen och jag vände upp henne för att hon skulle se den andra bebisen bättre. Sedan satte mamman ned sitt barn framför A och då brakade helvetet löst. Bebisen hade knappt fått ned ändan i golvet innan A tjöt som en stucken gris. Krokodiltårarna sprutade och hon hulkade. "Hon kanske är lite blyg?" sade mamman försynt och jag nickade med A sittandes i knät. Så fort jag lyckats lugna ned Amelie kastade hon en blick på den mörka mamman med bebisen och började yla igen. Hon var skräckslagen. Till sist reste sig mamman, tog sitt barn och sa: "det är kanske bäst att vi flyttar på oss". Kort därefter lugnade sig lilla A. Jag kan faktiskt säga att det är sällan som jag varit med om en lika besvärande situation.

När vi kom hem från BVC hade jag ett mycket allvarligt samtal med A. Jag förklarade att hennes beteende inte var ok och att pappa kommer bli arg om det upprepas. Skärpning för helvete. Lade ner A för att sova och sitter och tänker på att jag har en dotter som vid ett års ålder är dålig på babyrytmik, ännu inte kan gå och dessutom visar rasistiska tendenser. Var ska det sluta? Elände

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar